LALAKHAL

44
distance from sylhet city (in km)

Location

Lalakhal, Jaintapur
Sylhet

 

Overview

Lalakhal,which is another top tourist attraction in Jaintapur Upazilla, is covered with hills, natural forests, tea gardens, and rivers under the Jainta Hill which comprises part of the Meghalaya Ranges of India. Flowing from the Indian part, the river Myntdu enters Lalakhal as the Saree and meets the river Guaiyan after passing Sarighat. Over a stretch of nearly 12 km of the river from Lalakhal to Sarighat, the colour of the water stays transparent green in winter (as well as in other seasons when it does not rain) due to the minerals flowing with water and the sandy river bed.

A tourist can experience green water river, Range of mountain and Tea Garden- at once in Lalakhal.


At the eastern bank of river Saree, there is the ‘Lalakhal Tea Garden’.

A tourist can experience green water river, Range of mountain and Tea Garden- at once in Lalakhal.

মেঘালয় পর্বত শ্রেনীর সবচেয়ে পুর্বের অংশ জৈন্তিয়া হিলসের ঠিক নীচে পাহাড়, প্রাকৃতিক বন, চা বাগান ও নদীঘেরা একটি গ্রাম লালাখাল, সিলেট জেলার জৈন্তিয়াপুর উপজেলায়। জৈন্তিয়া হিলসের ভারতীয় অংশ থেকে মাইন্ডু ( Myntdu) নদী লালাখালের সীমান্তের কাছেই সারী নদী নামে প্রবেশ করেছে এবং ভাটির দিকে সারীঘাট পেরিয়ে গোয়াইন নদীর সাথে মিশেছে। লালাখাল থেকে সারীঘাট পর্যন্ত নদীর বারো কিমি পানির রঙ পান্না সবুজ- পুরো শীতকাল এবং অন্যান্য সময় বৃষ্টি না হলে এই রঙ থাকে। মুলতঃ জৈন্তিয়া পাহাড় থেকে আসা প্রবাহমান পানির সাথে মিশে থাকা খনিজ এবং কাদার পরিবর্তে নদীর বালুময় তলদেশের কারনেই এই নদীর পানির রঙ এরকম দেখায়।

সিলেট জাফলং মহাসড়কে শহর থেকে প্রায় ৪২ কিমি দূরে সারীঘাট। সারীঘাট থেকে সাধারনতঃ নৌকা নিয়ে পর্যটকরা লালাখাল যান। স্থানীয় ইঞ্জিনচালিত নৌকায় একঘন্টা পনেরো মিনিটের মতো সময় লাগে সারী নদীর উৎসমুখ পর্যন্ত যেতে। নদীর পানির পান্না সবুজ রঙ আর দুইপাশের পাহাড় সারির ছায়া- পর্যটকদের মুগ্ধ করে। উৎসমুখের কাছাকাছিই রয়েছে লালাখাল চা বাগান।

সারীঘাটে নাজিমগড় রিসোর্টসের একটি বোট স্টেশন আছে। এখান থেকে ও বিভিন্ন ধরনের ইঞ্জিন চালিত নৌকা নিয়ে লালাখাল যাওয়া যায়। লালাখালে সারী নদীর তীরে নাজিমগড়ের একটি মনোরম রেস্টুরেন্ট রয়েছে- ‘রিভার কুইন’ । সব অতিথিদের জন্যই এটি উন্মুক্ত। রিভারকুইন রেস্টুরেন্টের পাশেই রয়েছে ‘এডভেঞ্চার টেন্ট ক্যাম্প ‘ । এডভেঞ্চার প্রিয় পর্যটকরা এখানে রাত্রিযাপন করতে পারেন। নদীপেরিয়ে লালাখাল চা বাগানের ভেতর দিয়ে রয়েছে প্রাকৃতিকভাবে গড়ে উঠা হাঁটার পথ ( ট্রেকিং ট্রেইল)

এ ছাড়া পেছনে পাহাড়ের ঢাল ও চুঁড়োয় গড়ে উঠেছে নাজিমগড়ের বিলাসবহুল নতুন রিসোর্ট ‘ওয়াইল্ডারনেস’। আবাসিক অতিথি ছাড়া এখানে প্রবেশাধিকার সংরক্ষিত।

সরাসরি গাড়ী নিয়ে ও লালাখাল যাওয়া যায়। সারী ব্রীজ় পেরিয়ে একটু সামনেই রাস্তার মাঝখানে একটি পুরনো স্থাপনা।এটি ছিলো জৈন্তিয়া রাজ্যের রাজকুমারী ইরাবতীর নামে একটি পান্থশালা। এর পাশ দিয়ে হাতের ডানের রাস্তায় ঢুকে সাত কিমি গেলেই লালাখাল। লালাখাল এ রিভার কুইন রেস্টুরেন্ট এর সামনে থেকে ও নৌকা নিয়ে জিরোপয়েন্ট ঘুরে আসা যায়।

সিলেট শহর থেকে লালাখাল পর্যন্ত ৬-৮ জন বহনকারী মাইক্রো ভাড়া হতে পারে ৩৫০০ - ৪০০০ টাকার মধ্যে। ৯-১২ জন বহনকারী মাইক্রো ভাড়া হতে পারে ৪৫০০ - ৫,৫০০ টাকার মধ্যে। শুক্রবার হলে আরেকটু বেশী ও হতে পারে।

সারীঘাট থেকে স্থানীয় নৌকা নিয়ে লালাখাল যেতে খরচ পড়বে ১০০০-১৫০০ টাকার মতো খরচ পড়ে। আর নাজিমগড় বোট স্টেশনের বিশেষায়িত নৌকাগুলোর ভাড়া ২০০০-৫০০০ টাকা পর্যন্ত। গাড়ী নিয়ে লালাখাল চলে গেলে রিভারকুইন রেস্টুরেন্ট থেকে আধাঘন্টার জন্য নৌকা ভাড়া পড়বে ৫০০ টাকা। দুপুরের খাবার প্রতিজন ৪০০-৫০০ টাকা।
  • Monsoon (APR - NOV)
    Winter (DEC - FEB)

    Best Time to Visit

Plan Your Visit

Tourists usually travel to Sarighat, which is 42 km away from Sylhet city centre, by road and then hire a boat to reach Lalakhal. The one-and-a-quarter hour (mechanised-) boat ride over this crystal green water with lush green hills on both sides of the river is a soothing sight for any nature lovers.

There is a boat station in Sarighat operated by Nazimgarh Resort. Different types of mechanised boats can be hired from there to travel to Lalakhal.

It is also possible to go to Lalakhal by Micro Bus or Private car. Not far from the Sari Bridge is an old structure which used to be a tavern named after ‘Iraboti’, the princess of the Jainta Province,in the middle of the road. Lalakhal is just 7 km away from this landmark. Tourists can embark on a journey to the Zero Point by boat from the River Queen restaurant. A microbus can be rented for 3500-5500 BDT depending on its size and make, though it would cost more at the weekend (especially on Fridays).

Locally made mechanised boats may be hired from Sarighat about 1200-1500 BDT while the special boats of Nazimgarh Boat Station would cost 2000-5000 BDT.

A half-an-hour boat ride from the River Queen restaurant (Lalakhal) costs 500 BDT.
Nazimgarh Resorts operates ‘Adventure Tent Camp’ in Lalakhal which is open to tourist during Winter.

Apart that, Nazimgarh has a world class nature Resort Wilderness in Lalakhal.
Nazimgarh Resort runs a cosy restaurant named River Queen located on the bank of the Sari and open to all tourists. Lunch costs about 400-500 BDT per person.
Lalakhal is place, Tourist may visit in winter and monsoon both season. During winter may enjoy the serenity of Saree river, where monsoon offers the eternal greenery and cloud drench mountains.

There is no police station in Lalakhal. As it is under Jainitapur Thana Of Sylhet District for any help need to call Officer In In charge- 01713374377, UNO- 01730331037.
We can arrange a visit for you!