KHADIMNAGAR RAINFOREST

10
distance from sylhet city (in km)

Location

Khadimnagar, Shahporhan
Sylhet

 

Overview

About 10 kilometres from Sylhet city on the Sylhet-Jaflong Highway past the Shrine of Shah Paran is Khadimnagar Intersection. A left turn from there leads to Khadimnagar Tea Garden. Waiting to greet tourists with its absorbing lush green warmth just about five kilometres from the Highway through the tea gardens is Khadimnagar Rainforest comprising1,673 acres of hills and natural forest surrounded by six tea gardens — Choragang and Habibnagar on the East, Borjan and Kalagul on the West, Gulni on the North, and Khadimnagar on the South. Officially recognised as a national forest, Khadimnagar Rainforest operates with support from USAID.

The forest is quite popular with trekkers with a 45-minute trail and a two-hour one.


The rainforest boasts of diverse flora and fauna. There are 217 species of plants and trees. Most notable among them are teakwood (tectona grandis) and mahogany (swietenia mahagon) as well as different types of bamboos and canes. Among the animals and birds are different species of bears, wild cats, apes, pythons, parakeets and doves.

The forest is quite popular with trekkers with a 45-minute trail and a two-hour one. There is a map of the trails in front of the local forest office. Besides, trekkers can also hire a local guide.

The northward road from the rainforest leads to the Airport-Haripur Road, from where it is easy to go to Ratargul Swamp Forest. Anyone who intends to explore Sylhet in a day can use this road and visit tea gardens, rainforests as well as swamp forests on the way.

Even though most parts of this road are brick-laid one can drive there. However, it is a good idea to hire a CNG-run auto-rickshaw from Khadimnagar Intersection on a rainy day.

সিলেট শহর থেকে জাফলং রোড ধরে ১০ কিমি এর মতো এগুলেই শাহপরান মাজার গেট পেরুনোর পর পরই খাদিম চৌমুহনা। খাদিম চৌমুহনা থেকে হাতের ডানদিকে চলে গেছে রাস্তা। রাস্তা ধরে সামনে গেলে খাদিমনগর চাবাগানের শুরু। বাগানের রাস্তা ধরে আরেকটু সামনে গেলে একটা কালভার্ট। কালভার্ট পেরিয়ে বামের রাস্তা না ধরে পথ ধরে এগিয়ে যেতে থাকলে আরো চা বাগান, চা বাগানের পর প্রাকৃতিক বনের হাতছানি। মুল সড়ক থেকে উত্তরের দিকে পাকা, কাঁচা ও ইট বিছানো পাঁচ কিমি পথ পেরুনোর পর খাদিমনগর রেইনফরেস্টের শুরু। পূর্বে ছড়াগাঙ্গ ও হাবিবনগর, পশ্চিমে বরজান ও কালাগুল, উত্তরে গুলনি, দক্ষিনে খাদিমনগর এই ছয়টি চা বাগানের মাঝখানে ১৬৭৩ একর পাহাড় ও প্রাকৃতিক বনের সমন্বয়ে গড়ে উঠা এই রেইনফরেস্টটি জাতীয় উদ্যান বলে সরকারী স্বীকৃতি পেয়েছে এবং ইউএসএইড এর সহায়তায় এর ব্যবস্থাপনা পরিচালিত হচ্ছে।

এই উদ্যানে ২১৭ প্রজাতির উদ্ভিদ রয়েছে যার মধ্যে সেগুন,চাপালিশ, মেহগনি,অর্জুন, আমলকি, হরতকি, বয়রা, নানা জাতের বাঁশ ও বেত উল্লেখযোগ্য। নানা জাতের প্রানী ও পাখী রয়েছে ৮৩ প্রজাতির, এর মধ্যে উল্লেখযোগ্য হচ্ছে- ভাল্লুক, মেছোবাঘ, মুখপোড়া বানর, লজ্জাবতী বানর,অজগর, চন্দ্রবুড়া সাপ, বনমোরগ, টিয়া, ময়না, ঘুঘু।

এই বনে হাঁটার জন্য ৪৫ মিনিট ও দুইঘন্টার দুটো ট্রেইল আছে। বনবিভাগের বিট অফিসের সামনে ট্রেইল দুটোর মানচিত্র দেয়া আছে, এ ছাড়া স্থানীয় কাউকে গাইড হিসাবে ও সাথে নেয়া যেতে পারে।

রেইনফরেস্টের সামনে দিয়ে উত্তর দিকে যে রাস্তা চলে গেছে, সে দিক দিয়ে এগিয়ে গেলে এয়ারপোর্ট-হরিপুর সড়কে উঠা যায়, সেখান থেকে আবার রাতারগুল সোয়াম্পফরেস্টে ও সহজেই যাওয়া সম্ভব। কোন পর্যটক যদি একদিনের জন্য সিলেট ঘুরতে চান সে ক্ষেত্রে এই পথটি ব্যবহার করে চাবাগান, রেইনফরেস্ট, সোয়ামফরেস্ট দেখে যেতে পারেন।

এই পথের অধিকাংশ কাঁচা ও ইট বিছানো হলে ও গাড়ী নিয়ে যাওয়া যায় তবে বৃষ্টি থাকলে সে ক্ষেত্রে সিএনজি নিয়ে যাওয়া ভালো। খাদিম চৌমুহনাতে ভাড়ার সিএনজি পাওয়া যায়।
  • OCT - FEB

    Best Time to Visit

Plan Your Visit

Khadimnagar intersection is seven kilometers north from the Sylhet city. From there the rain forest is five kilometers to the left. Visitors can take their own car or hire a cng auto rickshaw.
We can arrange a visit for you!